Dzieci 6 - letnie w szkole
Szanowni Państwo Rodzice Dzieci 6-letnich!
Przed podjęciem decyzji „przedszkole czy szkoła” prosimy Państwa o zapoznanie się z poniższymi informacjami.
DZIECKO MOŻEMY UZNAĆ ZA GOTOWE DO ROZPOCZĘCIA NAUKI W SZKOLE JEŚLI SPEŁNIA WYMAGANIA ZAWARTE W NASTĘPUJĄCYCH OBSZARACH:
1. Kompetencje poznawcze
2. Aktywność
3. Odporność emocjonalna
4. Sprawność psychomotoryczna
JAKI SZEŚCIOLATEK JEST PRZYGOTOWANY DO NAUKI W SZKOLE?
1. Ciekawy świata – często zadaje pytania, chętnie rozwiązuje zagadki,
2. Potrafi klasyfikować i szeregować,
3. Bez trudu komunikuje się werbalnie – mówi o swoich potrzebach, opowiada historyjkę obrazkową,
4. Potrafi nawiązać kontakt z rówieśnikami – zaprasza do zabawy, pomaga innym, przewiduje ich zachowania,
5. Jest samodzielny – nie tylko w zakresie samoobsługi, ale także radzenia sobie z trudnościami, wykazuje inicjatywę, stara się osiągnąć cel,
6. Podejmuje uczenie się pod kierunkiem osoby dorosłej – zapamiętuje i wykonuje polecenia, zależy mu na doprowadzeniu pracy do końca,
7. Jest sprawny pod względem ruchowym i manualnym (łapie piłkę, buduje
z drobnych klocków, lepi figurki z plasteliny, prawidłowo trzyma ołówek, posługuje się prostymi narzędziami),
8. Interesuje się czytaniem, pisaniem, matematyką czyli…
• słucha, ogląda książeczki dla dzieci,
• opowiada historyjkę obrazkową,
• układa układanki,
• dzieli zdanie na wyrazy, wyraz na sylaby oraz łączy sylaby w wyraz,
• zna i stosuje liczebniki porządkowe,
• dodaje i odejmuje liczmany lub przedmioty.
KIEDY DZIECKO SZEŚCIOLETNIE NIE JEST GOTOWE ABY PÓJŚĆ DO SZKOŁY?
Gdy ma zaburzone procesy poznawcze
Gdy ma trudności emocjonalne
Zaburzona jest komunikacja
Jest niepełnosprawne
WAŻNE:
GOTOWOŚĆ SZKOLNĄ DZIECKO OSIĄGA W PRZEDSZKOLU.
NAD OSIĄGNIĘCIEM DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ PRACUJE SIĘ W KLASIE PIERWSZEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ DOSTOSOWUJĄC WARUNKI DO POTRZEB DZIECKA SZEŚCIOLETNIEGO:
1) sale lekcyjne powinny składać się z dwóch części: edukacyjnej (wyposażonej w tablicę, stoliki itp.) i rekreacyjnej (odpowiednio do tego przystosowanej),
2) w klasie I szkoły podstawowej około połowy czasu przeznaczonego na edukację polonistyczną uczniowie mogą zajmować się rysowaniem i pisaniem, siedząc przy stolikach, 3) dzieci mogą korzystać z zeszytów ćwiczeń najwyżej przez jedną czwartą czasu przeznaczonego na edukację matematyczną.
CZY DZIECKO GOTOWE DO SZKOŁY CZYTA I PISZE?
NIE. Sześciolatek w przedszkolu przygotowuje się do nauki czytania, pisania i edukacji matematycznej – sześciolatek w szkole uczy się czytania, pisania i matematyki.
Najważniejsze umiejętności z tych obszarów przedstawia poniższa tabela:
Sześciolatek w przedszkolu: |
Sześciolatek w I klasie uczy się: |
|
– wszystkich liter alfabetu |
– rozwija sprawność rąk (rysuje, wycina, lepi z plasteliny) przygotowuje się do nauki pisania |
– pisać proste, krótkie zdania |
– słucha bajek, wierszy, opowiadań – rozwija swoje zainteresowania czytaniem i pisaniem |
– czytać krótkie teksty |
– dzieli zdania na wyrazy, wyrazy na sylaby, wyodrębnia głoski w wyrazach o prostej budowie |
– rozróżniać pojęcia: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie oraz posługiwać się nimi |
– uczy się odróżniać błędne liczenie od poprawnego, liczy z wykorzystaniem konkretnych przedmiotów |
– poprawnie liczyć (także wspak) do 20 oraz zapisywać liczby cyframi do 10 |
– podejmuje próby dodawania i odejmowania pomagając sobie liczeniem na palcach lub innych konkretach |
– sprawnie dodawać i odejmować do 10 oraz zapisywać te działania |
|
– rozwiązywać zadania z treścią |
– dowiaduje się, na czym polega pomiar długości i poznaje proste sposoby mierzenia np. krokami, stopa za stopą |
– mierzyć długość, posługując się np. linijką. |
|
– ważyć przedmioty |
– poznaje pory dnia, roku, dni tygodnia |
- zależności między porami roku a zjawiskami przyrody |
|
– korzystać z kalendarza, nazywa dni tygodnia i miesiące w roku |
Niezależnie od tego, gdzie sześciolatek nabywa powyższe umiejętności, zalecaną formą zajęć w tym okresie są zabawy, gry i sytuacje zadaniowe.